Pages

It´s an expensive weapon.

Taxaerne kører som død og helvede!”. Levende eksempler pÃ¥ omstændighederne ved reglen om fare og ulempe. Og alligevel, er der sÃ¥ godt som ingen, der tager sikkerheds sele pÃ¥ i en taxa.

De to norske forretningsmænd havde lige sat sig ind i vognen, manden på bagsædet spændte selen, manden ved min side mente at sikkerheds seler bare er noget fis.
Som du vil, det er jo et frit land.

Tæt trafik. Mobilsnakkende karriere mennesker, borderline afdelingsledere i tonstunge firehjuls trækkere og Mødre der er mere utrygge bag et rat, end de er ved synet af deres børns spejderleder, pÃ¥ forsiden af ekstra bladet, I selskab med overskriften ”Pædofil”. En million cyklister i en territorial fejde. Zigzag kørsel og tredobbelte overhalinger. Trafikken stod næsten stille.

Ung mand på mountainbike, yderst på cykelstien, fuld fart og hvis ikke cykelstien var bred nok, små elegante hop ud på kørebanen. Han nærmede sig hastigt. Farten yderligere ned. Cyklisten var ude på kørebanen, igen. Han passerede vognen, farten ned til minimum. Elegant hop, rammer kantstenen, bang. Lige ud foran vognen. Bremsen i bund. Gik ud for at se til cyklisten.

Han var allerede kommet op at stÃ¥, en par andre hjalp til sÃ¥ godt de kunne. ”Er du ok”, spurgte jeg, han var lidt rystet. ”Mine bukser” han kiggede pÃ¥ hans bukser der var revnede. Ja sÃ¥dan et par koster hurtigt to cykelhjelme. Tilbage til bilen.



Min passager. Han lignede en der havde fået en tomat i ansigtet. Fuld stop med absolut bundhastighed. Han havde slået ansigtet direkte i handske rummet. Små stumper serviet I næsen og hovedet tilbage.

”Tror du vi skal prøve med sikkerhedsselen denne gang” spurgte jeg. Han hev selen pÃ¥ og jeg satte bilen i gear.

No comments: